W nadchodzącym roku planowane jest rozpoczęcie budowy kluczowego fragmentu trasy ekspresowej S17, który połączy Piaski z Zamościem. Ostatnio drogowcy złożyli formalny wniosek o pozwolenie na realizację tego projektu.
Zaawansowane przygotowania do budowy
Wojewoda Lubelski otrzymał od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych wniosek dotyczący realizacji inwestycji drogowej na odcinku S17. Dotyczy on 10-kilometrowego fragmentu prowadzącego od Izbicy do węzła Zamość Sitaniec. To pierwszy krok w zaawansowanym procesie, który ma na celu rozpoczęcie budowy w przyszłym roku.
Trasa i kluczowe elementy projektu
Nowa trasa w większości będzie przebiegać nowym korytarzem, równoległym do istniejącej drogi krajowej. Poczynając się za Izbicą, trasa ominie Chomęciska Małe od zachodu, kończąc się w pobliżu Sitańca. Projekt obejmuje budowę dwóch strategicznych węzłów: Stary Zamość i Zamość Sitaniec, oraz 27 obiektów inżynieryjnych, w tym 11 mostów oraz siedem przejść dla zwierząt.
Infrastruktura i wykonawcy
W ramach inwestycji powstaną także wiadukty, drogi lokalne, system odwodnienia oraz system zarządzania ruchem. Dodatkowo, istniejące drogi poprzeczne zostaną dostosowane do nowej trasy. Realizację projektu powierzono konsorcjum GAP Insaat, Fabe Polska i Side Midas Stroy, a wartość kontraktu wynosi około 504 mln zł. Planowany termin zakończenia prac to rok 2028.
Podział i postęp prac na trasie S17
Całość 125-kilometrowej trasy między węzłem Piaski a Hrebennem na granicy z Ukrainą podzielono na dziewięć odcinków. Aktualnie, na dwóch z nich – Zamość Wschód – Zamość Południe i Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne – prace budowlane już trwają. Trwa oczekiwanie na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 18,5 km drogi między Zamość Południe a Tomaszów Lubelski. Jeszcze w tym roku planowane jest złożenie kolejnych wniosków oraz ogłoszenie przetargów na brakujące odcinki: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód.