Rekordowy odcinkowy pomiar prędkości w Lubelskiem: Kierowcy łamią przepisy na długości 5,5 km!

W województwie lubelskim odcinkowe pomiary prędkości pełnią kluczową rolę w monitorowaniu bezpieczeństwa na drogach. Ich zadaniem jest rejestrowanie przypadków przekroczenia prędkości, co ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie liczby wypadków. Jakie są najnowsze dane dotyczące tych pomiarów w pierwszej połowie 2025 roku?

Jak działają odcinkowe pomiary prędkości?

Odcinkowe pomiary prędkości to zaawansowane systemy monitorujące przestrzeganie limitów prędkości na wybranych odcinkach dróg. Działają one na zasadzie obliczania średniej prędkości pojazdu na podstawie czasu przejazdu między dwoma punktami — początkiem i końcem monitorowanego odcinka. Kamery zamontowane na specjalnych bramkach rejestrują pojazdy, co przypomina działanie fotoradarów. Kierowcy, którzy przekraczają dozwoloną prędkość, mogą spodziewać się mandatu, który musi zostać wystawiony w ciągu sześciu miesięcy od zarejestrowania wykroczenia.

Najdłuższy odcinek pomiarowy w woj. lubelskim

Na terenie województwa lubelskiego funkcjonują obecnie cztery odcinkowe pomiary prędkości. Najdłuższy z nich znajduje się na drodze wojewódzkiej nr 801 między Matygami a Gołębiem. Ten odcinek, mierzący ponad 5,5 km, działa od 5 lutego 2025 roku i jest najnowszym tego typu systemem w regionie. Maksymalna prędkość na tym odcinku wynosi 70 km/h.

Dane z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego pokazują, że w pierwszej połowie 2025 roku Matygi – Gołąb zarejestrował najwięcej wykroczeń, bo aż 1694 przypadki przekroczenia prędkości, co czyni go liderem w regionie pod tym względem.

Szczegóły dotyczące wykroczeń na poszczególnych odcinkach

W województwie lubelskim wszystkie cztery odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały wykroczenia w pierwszej połowie 2025 roku. Oto szczegóły dotyczące każdego z nich:

  • Matygi – Gołąb: 1694 przypadki przekroczenia prędkości.
  • Moniatycze – Hrubieszów: 744 przypadki.
  • Łęczna – Turowola: 234 przypadki.
  • Łuszczów Pierwszy – Łuszczów Drugi: 126 przypadków.

Plany dotyczące nowych instalacji

W ramach rozszerzania sieci odcinkowych pomiarów prędkości, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) podpisało umowę z firmą Sprint S.A. na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń. Wartość tej inwestycji wynosi blisko 85 milionów złotych. Systemy UnicamVELOCITY 4 będą instalowane głównie na drogach szybkiego ruchu, a województwo lubelskie również znalazło się na liście miejsc, gdzie pojawią się nowe urządzenia.

  • S17 – od węzła Kurów Zachód do węzła Nałęczów.
  • S19 – od węzła Lublin Węglin do węzła Lublin Sławinek.

Dodatkowo, na liście rezerwowej znajduje się odcinek S17 od węzła Jastków do węzła Sławinek. Cała inwestycja ma zostać zakończona do połowy 2026 roku.