Polski Śmigłowiec Wielozadaniowy AW139 ujrzał światło dzienne. Eksperci ze świata doceniają polską masyznę.
Premiera i prezentacja nowego modelu helikoptera polskiej produkcji była zaplanowana na godzinę 10 w poprzedni poniedziałek. Odbyła się w siedzibie producenta, przy al. Lotników Polskich w Świdniku.
Polscy inżynierowie skorzystali z wsparcia włoskich konstruktorów. Wspólnie stworzyli maszynę uznawaną za wzór w swojej klasie.
AW139 to nie tylko bardzo nowoczesna maszyna wykorzystująca najnowsze technologie. To też świetne wzornictwo – nowy śmigłowiec przykuwa uwagę i cieszy oko.
Nowa maszyn konstrukcji PZL Świdnik to średniej wielkości helikopter wielozadaniowy. Większość konkurencji o porównywalnych parametrach pochodzi jednak sprzed 40-50 lat. AW139 jest pierwszą jednostką tej kategorii zaprezentowaną w ostatnich latach. To daje ogromną przewagę technologiczną i możliwość eksploatacji przez wiele kolejnych lat.
Elastyczność daje wielozadaaniowość
Jak podkreślają konstruktorzy śmigłowca, jest on bardzo elastyczny. To oznacza możliwość dopasowania maszyny do wielu zastosowań. Śmigłowiec jest gotowy do instalacji dodatkowych przyrządów, czy urządzeń. Podstawowymi rolami nowoczesnego „wielozadaniowca” mogą być gaszenie pożarów, akcje poszukiwawcze, udział w akcjach ratunkowych .
Po instalacji dodatkowego osprzętu PZL Świdnik AW139 może stać się śmigłowcem bojowym używanym przez wojsko.
Oddany do służby już za dwa lata?
Prezes PZL Świdnik, Jacek Libucha, podczas prezentacji nowego helikoptera przyznał, że fabryka potrzebowałaby około 24 miesięcy na przekazanie do służby w pełni polskiego śmigłowca. Obecnie samolot składa się z polskich części w około 75-80 procentach. Są plany na dobicie do 100%.
Wyposażenie śmigłowca mocno wpływa na jego cenę. W zależności od danego zamówienia, koszt jednej maszyny może znacznie się różnić.
Niezłe parametry
Nowy polski śmigłowiec może zabrać na pokład do piętnastu pasażerów. Maksymalna ładowność określona jest na nieco ponad 2,2 tony. Zasięg helikoptera to do 1060 kilometrów, jest w dużej mierze uzależniony od wielkości ładunku. Maksymalna prędkość maszyny to ponad 300 kilometrów na godzinę.
Nowy śmigłowiec jest więc nowoczesną alternatywą na przykład dla obecnie używanych przez polskie służby (w tym wojsko) helikopterów „Sokół”.
Długa historia polskiej techniki lotniczej
PZL Świdnik ma swoje korzenie jeszcze w latach pięćdziesiątych. Pierwotna nazwa to „Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku”. Polska firma wytworzyła już prawie siedem i pół tysiąca polskich śmigłowców, eksportując je do czterdziestu krajów. Również wiele polskich służ (wojsko, służby ratownicze) chętnie wykorzystują produkty ze Świdnika.
Spółka PZL Świdnik przeszła w ręce prywatne (włoska grupa Leonardo) w 2010 roku.