Trzy przedsiębiorstwa przystąpiły do rywalizacji w przetargu organizowanym przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie, którego celem jest nabycie 20 autobusów napędzanych wodorem. Propozycje dwóch z nich oscylują wokół kwoty przekraczającej 77 milionów złotych, natomiast trzecia oferta jest nieco skromniejsza i wynosi blisko 64 miliony złotych. Firmy odpowiedzialne za te propozycje muszą teraz czekać na dokładną analizę ich ofert ze strony spółki pod kątem formalnym.
Szczegółowe wymagania dotyczące zamawianych autobusów określają, że mają one być niskopodłogowe i dostosowane do transportu osób niepełnosprawnych. Każdy pojazd powinien mieć długość 12 metrów i być w stanie pomieścić 70 pasażerów, z czego 27 miejsc powinno być siedzących.
Realizacja zakupu nowych pojazdów będzie możliwa dzięki uzyskanemu dofinansowaniu. W ubiegłym roku, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie wystąpiło do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z prośbą o dofinansowanie dla pojazdów napędzanych wodorem. Oczekiwana kwota wsparcia wynosi 100%, a wartość całego projektu to 80 milionów złotych.
Aktualnie na ulicach Lublina kursuje jeden autobus wodorowy – 12-metrowy Solaris Hydrogen, który od początku września 2023 roku obsługuje linie komunikacyjne miasta. Do momentu uzyskania możliwości tankowania w stacjonarnej stacji, MPK zapewnia dostawy paliwa dla tego pojazdu za pomocą mobilnego punktu dostaw, zwany potocznie „trailerem”. Obecnie w trakcie budowy jest stacja tankowania wodorem znajdująca się przy zajezdni trolejbusowej. Prace budowlane są już na zaawansowanym etapie.