Nowa droga ekspresowa S17 nabiera tempa w Lubelskiem – kluczowa inwestycja dla Polski Wschodniej rusza pełną parą!

Rozbudowa drogi ekspresowej S17 w rejonie południowego Zamościa nabiera rozpędu. To nie tylko kluczowy projekt dla regionu, ale i całej wschodniej Polski, łącząc Lublin z Hrebennem na granicy, co stworzy istotny szlak komunikacyjny prowadzący do Ukrainy. Nowa trasa będzie miała 125 km długości, a jej budżet szacuje się na 4,5 miliarda złotych.

Etapy realizacji nowych odcinków

Aktualnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 180 km ekspresowej S17 między Warszawą a Piaskami. W przyszłości trasa ta zostanie rozciągnięta aż do granicy w Hrebennem. Fragment pomiędzy Piaskami a granicą został podzielony na dziewięć odcinków, z czego prace rozpoczęły się na dwóch: Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne. Łącznie te dwa odcinki to niemal 30 km nowej drogi, realizowanej przez firmę Budimex za ponad 1 miliard złotych.

Na odcinku bliżej Zamościa trwają przygotowania do zasadniczych prac budowlanych, które obejmują rozbiórki i przebudowy sieci podziemnych. Z kolei na trasie Tomaszów – Hrebenne prace są już bardziej zaawansowane, z budową nasypów, wykopów oraz wiaduktów i przejść dla zwierząt.

Planowane działania na pozostałych segmentach

W najbliższym czasie spodziewane jest wydanie decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski o długości 18,5 km. Dodatkowo, trwają przygotowania do złożenia wniosków dla kolejnych trzech odcinków pomiędzy Piaskami a Zamościem, co w sumie daje 45 km nowej trasy.

W planach jest również ogłoszenie przetargów na brakujące fragmenty: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód. Te ponad 20 km dopełnią trasę od Warszawy do granicy z Ukrainą. Opracowywana jest także dokumentacja dla krótkiego, około 2-kilometrowego odcinka w pobliżu Hrebennego. W przyszłości będzie on prowadził do terminala granicznego, którego budowę planuje Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. Inwestycja obejmuje również budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.

Znaczenie wsparcia unijnego

Budowa odcinka Tomaszów Lubelski – Hrebenne o długości 17 km jest wspierana funduszami unijnymi. Projekt otrzymał ponad 61 milionów euro dofinansowania z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Jest to prestiżowy program Komisji Europejskiej, wspierający inwestycje o strategicznym znaczeniu dla całej Unii Europejskiej.

Projekt S17 ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróży do granicy, ale także zwiększenie bezpieczeństwa, ochronę środowiska i usprawnienie międzynarodowego transportu. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, takim jak ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt czy systemy zarządzania ruchem, trasa ma spełniać najwyższe europejskie standardy.