S17 na horyzoncie: Nowa trasa z Warszawy do Ukrainy coraz bliżej!

Proces budowy trasy S17, która połączy Piaski z Zamościem, nabiera tempa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła już dokumenty niezbędne do uzyskania zezwolenia na realizację pierwszego fragmentu tej drogi, łączącego Izbicę z Zamościem Sitańcem. To dopiero początek, gdyż w planach są kolejne wnioski dotyczące następnych odcinków, które mają przybliżyć zakończenie całej inwestycji.

Strategiczne znaczenie trasy S17

Nowa droga S17, która ostatecznie ma połączyć Warszawę z Ukrainą, jest kluczowym projektem infrastrukturalnym. Odcinek Izbica – Zamość Sitaniec to pierwszy krok ku realizacji tej wizji. GDDKiA informuje, że inwestycja obejmie nowy przebieg drogi, budowę dwóch węzłów oraz liczne obiekty inżynieryjne, jak mosty czy przejścia dla zwierząt. Cała trasa ma mieć długość 125 km i kosztować około 4,5 mld złotych. Już teraz trwają prace na kilku odcinkach, co jest pozytywną wiadomością dla kierowców podróżujących między Polską a Ukrainą, ponieważ nowa droga ma odciążyć lokalne trasy i poprawić bezpieczeństwo ruchu.

Planowane prace na odcinku Izbica – Zamość Sitaniec

Otrzymanie decyzji ZRID będzie kluczowe dla rozpoczęcia prac budowlanych na odcinku między Izbicą a Zamościem Sitańcem. Nowa ekspresowa trasa zostanie wytyczona wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 17, ale w całkowicie innym śladzie. Inwestycja obejmuje budowę dwóch nowych węzłów: Stary Zamość oraz Zamość Sitaniec, a także szereg obiektów inżynieryjnych, w tym mosty i wiadukty. Za projekt budowlany oraz budowę około 10-kilometrowego odcinka odpowiada konsorcjum GAP Insaat, Fabe Polska oraz Side Midas Stroy, a wartość kontraktu wynosi około 504 mln złotych.

Realizacja projektu S17: Postępy i plany na przyszłość

Budowa drogi ekspresowej S17 to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie. Trasa od Piasków Wschód do Hrebennego została podzielona na dziewięć odcinków o łącznej długości 125 km. Koszt całej inwestycji szacowany jest na około 4,5 mld złotych. Obecnie prace prowadzone są na dwóch odcinkach: Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, które razem liczą prawie 30 km. Do końca roku planowane jest uzyskanie decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski, co mogłoby przyspieszyć cały proces budowy.

W nadchodzących miesiącach GDDKiA zamierza złożyć wnioski o wydanie decyzji dla dwóch kolejnych odcinków trasy S17 między Piaskami a Zamościem, o łącznej długości 35 km, oraz ogłosić przetargi na brakujące fragmenty Łopiennik – Krasnystaw i Zamość Sitaniec – Zamość Wschód. Realizacja tych projektów przybliży zakończenie budowy całej trasy ekspresowej od Warszawy do granicy z Ukrainą. Równolegle trwają przygotowania dokumentacji projektowej dla około 2-kilometrowego odcinka w rejonie Hrebennego, który w przyszłości będzie prowadził do planowanego terminala granicznego.