Samochody produkowane w Polsce przeważnie nie cieszyły się zbyt dobrą opinią, a swoją popularność zawdzięczały głównie niskiej cenie. Wyjątkiem mogą być pojazdy dostawcze pochodzące z FSC w Lublinie.
Historia Fabryki Samochodów Ciężarowych
Po zakończeniu II Wojny Światowej w Polsce brakowało niemal wszystkiego. W celu jak najsprawniejszej odbudowy zniszczonego kraju, pojawiła się potrzeba wyprodukowania kilku rodzajów samochodów ciężarowych i dostawczych.
W 1948 roku będąca u władzy partia podjęła decyzję o powstaniu lubelskiej fabryki. Powstanie dużej fabryki zaowocowało także szybkim rozwojem położonych niedaleko osiedli mieszkaniowych. Pierwsze pojazdy zaczęto montować na licencji radzieckiego GAZ-a już w 1950 roku.
Pierwszy polski „dostawczak” z Lublina
Na licencji GAZ-a 51 powstał lekki samochód ciężarowy, nazwany FSC Lublin 51. Produkcja trwałą przez 8 lat i zakończyła się na liczbie nieco ponad 17 tysięcy pojazdów.
Lublin 51 nie przyjął się dobrze na polskim rynku. Zupełnie inaczej wyglądało to w przypadku najbardziej popularnego pojazdu z lubelskiej fabryki – Żuka. Zaprezentowany pod koniec lat 50-tych Żuk i jego kolejne odsłony podbiły serca Polaków i pomogły w podniesieniu gospodarki. Żuki najczęściej spotykane były w gospodarstwach rolniczych i handlu. Miały także wersje specjalne – przystosowane do potrzeb służb (Milicja, Straż Pożarna, Pogotowie Ratunkowe i innych).
Ostatnio w Polsce powstała także kolejna fabryka z branży automotive – fabryka akumulatoró.