W mijającym roku, najważniejsze inwestycje dotyczyły rozpoczęcia budowy drogi S19 pomiędzy Lubartowem a Lublinem, rozbudowy obwodnicy Kocka oraz Woli Skromowskiej i kontynuacji realizacji obwodnicy Chełma na trasie S12. Niemniej jednak, rok 2024 to nie tylko czas rozwoju infrastruktury drogowej, ale także moment zawierania umów, finalizowania projektów budowlanych oraz uzyskiwania kluczowych decyzji o zezwoleniu na realizację (ZRID) dla planowanych inwestycji drogowych w regionie.
Aktualna długość sieci dróg szybkiego ruchu w województwie lubelskim wynosi około 230 km. Przewiduje się jednak, że ta liczba będzie systematycznie wzrastać w nadchodzących latach, mając ostatecznie osiągnąć ponad 580 km. Obecnie prowadzone są prace nad realizacją 21 zadań wynikających z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, które razem stanowią łączną długość około 290 km.
Droga ekspresowa S12, biegnąca od węzła Piaski Wschód do przejścia granicznego w Dorohusku, ma mieć łącznie 75 km. W minionym roku nieustannie kontynuowano budowę obwodnicy Chełma i złożono wnioski do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID dla trzech kolejnych odcinków drogi: Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm, Chełm – Dorohusk. Po uzyskaniu tych decyzji możliwe będzie rozpoczęcie prac budowlanych.
Prace dokumentacyjne są również prowadzone dla ostatniego segmentu drogi S12 o długości około 5 km, znajdującego się w pobliżu Dorohuczy. Ten konkretny fragment został wykluczony z realizacji ze względu na obecność odpadów przemysłowych ukrytych pod powierzchnią ziemi. W odpowiedzi na to podjęto decyzję o omijaniu składowiska i opracowaniu nowego wariantu przebiegu trasy S12 pomiędzy Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, a także dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej. Jest to najszybsza metoda na zrealizowanie tego fragmentu trasy i połączenie go z sąsiednimi sekcjami.