Nowa ekspresowa S17 nabiera kształtów na południe od Zamościa!

Planowana trasa ekspresowa S17 z Warszawy do granicy z Ukrainą rozwija się dynamicznie. Obecnie możemy podróżować nią od Warszawy Wschód do Piask, korzystając z jej wspólnego odcinka z S12 wokół Lublina. Cała planowana długość tej drogi wynosi 182 km, a w przyszłości umożliwi ona bezpośredni dojazd do Hrebennego, znajdującego się na granicy z Ukrainą. Aktualnie trwają prace nad nowymi odcinkami na południe od Zamościa, co przybliża nas do pełnej realizacji tego ambitnego projektu.

Aktualny stan budowy

Trasa S17 od Piask do Hrebennego jest podzielona na dziewięć odcinków o łącznej wartości około 4,5 miliarda złotych. Stopień zaawansowania prac różni się w zależności od etapu, na którym znajdują się poszczególne odcinki. Kluczowe dla postępu są decyzje środowiskowe i umowy z wykonawcami, a także uzyskanie pozwoleń na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

W ramach inwestycji powstanie nowoczesna droga ekspresowa z dwoma jezdniami. Przewidziane są również obiekty inżynieryjne, efektywne systemy odwodnienia oraz oświetlenie węzłów drogowych. Poza tym, zadbano o ochronę środowiska poprzez montaż ekranów akustycznych i budowę przejść dla zwierząt. Wszystko to uzupełnia system zarządzania ruchem, który ma zapewnić bezpieczeństwo i płynność podróży.

Prace na pierwszych odcinkach

Intensywne prace trwają już na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, które łącznie mierzą prawie 30 km. Przetarg na te odcinki wygrała firma Budimex, a wartość kontraktów wynosi ponad miliard złotych.

W rejonie Zamościa przygotowywane są tereny pod planowane rozbudowy infrastruktury podziemnej i rozbiórki budynków. Na odcinku między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem prace są bardziej zaawansowane: prowadzone są tam już nasypy, wykopy oraz wzmacnianie podłoża, a także przebudowy sieci uzbrojenia terenu. Rozpoczęła się również budowa wiaduktów i przejść dla zwierząt.

Kolejne kroki

Do końca bieżącego roku spodziewamy się uzyskać decyzję ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski, liczącego 18,5 km. Planujemy również złożyć wnioski o wydanie takich decyzji dla trzech kolejnych fragmentów między Piaskami a Zamościem, co stanowi łącznie 45 km. Dodatkowo, ogłoszone zostaną przetargi na dwa brakujące fragmenty: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, które łącznie mają ponad 20 km i są kluczowe dla pełnej realizacji trasy.

Równocześnie opracowywana jest dokumentacja projektowa dla krótkiego, ok. 2-kilometrowego odcinka w pobliżu Hrebennego, który w przyszłości będzie prowadził do terminala granicznego. Terminal ten planuje realizować Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. Plany obejmują również budowę miejsc obsługi podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego, co jeszcze bardziej ułatwi korzystanie z nowej drogi.

Wsparcie finansowe z Unii Europejskiej

Budowa odcinka Tomaszów Lubelski – Hrebenne o długości 17 km otrzymała wsparcie finansowe z funduszy unijnych. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na kwotę przekraczającą 61 milionów euro.

CEF jest zarządzanym przez Komisję Europejską narzędziem finansowym, które poprzez konkursy przyznaje fundusze na kluczowe projekty w skali całej Unii Europejskiej. Dofinansowanie może być przyznane projektom z zakresu transportu, energii oraz telekomunikacji, które wyróżniają się wysokim znaczeniem konkurencyjnym w porównaniu z innymi zgłoszeniami.