W nadchodzących latach lubelska infrastruktura kolejowa czeka na istotne zmiany. Plany obejmują elektryfikację linii 561, która łączy linie 7 i 30 w rejonie Lublina. Linia 30 również ma być zmodernizowana w przyszłości, co razem pozwoli na efektywniejszy transport towarowy, w tym węgla z kopalni Bogdanka, na Mazowsze bez konieczności zmiany lokomotyw z elektrycznych na spalinowe. Wstępne plany zakładają, że oferty przetargowe można składać do 25 sierpnia, a wybór wykonawcy zostanie dokonany na podstawie najniższej ceny, przy spełnieniu wszelkich wymogów ekonomicznych, technicznych i kadrowych.
Specyfika linii 561
Linia 561 to jednotorowe połączenie o długości 3,6 km między posterunkami Lublin Zadębie (linia 30) a Adampol (linie 7 i 562). Umożliwia ona bezpośredni wjazd na linię 30 dla pociągów z linii 7, co eliminuje konieczność zmiany kierunku na stacji Lublin Główny. Obecnie maksymalna prędkość na tej trasie wynosi 80 km/h i nie planuje się jej zmiany.
Zakres prac modernizacyjnych
Planowana elektryfikacja może wymagać budowy nowej podstacji trakcyjnej oraz zastosowania sieci sztywnej pod wiaduktem linii 7, ponieważ nie przewiduje się przebudowy wiaduktu dla zwiększenia skrajni pionowej.
Historia linii 561
Linia była wyłączona z eksploatacji przez wiele lat, ale została odbudowana i ponownie uruchomiona w latach 2016-2017, jako część modernizacji linii 7 i w celu umożliwienia objazdów. Prace obejmowały m.in. wymianę rozjazdów, naprawę torów i nawierzchni drogowej oraz remont przepustów, co kosztowało około 9 milionów złotych. Projekt ten realizowało PPM-T Gdańsk.
Znaczenie dla transportu towarowego
Podczas objazdów linia 561 była wykorzystywana głównie do ruchu towarowego, w tym transportu węgla z Jaszczowa do Kozienic. W okresach największego natężenia w ciągu miesiąca przejeżdżało nią ponad 400 pociągów. Elektryfikacja ma na celu usprawnienie organizacji takich objazdów oraz potencjalne wprowadzenie regularnych przewozów pasażerskich.
Przyszłość linii kolejowych w regionie
Modernizacja linii 561 jest częścią szerszej strategii, która obejmuje także elektryfikację linii 30 w kierunku Łukowa. Realizacja tych projektów, wspieranych przez program Kolej Plus, ma na celu rozwój transportu kolejowego w regionie i zwiększenie jego efektywności.