Nowe zasady dotyczące parkowania na węzłach przesiadkowych

Do biletu na komunikację miejską – parking gratis

W Lublinie wchodzą w życie nowe zasady korzystania z węzłów przesiadkowych. Kierowcy pozostawiający na nich swoje samochody muszą skorzystać z usług transportu miejskiego.

W 2019 roku powstał pierwszy węzeł przesiadkowy w Lublinie, znajduje się przy ulicy Choiny. Kolejne powstały nieco później, lecz są już dostępne dla kierowców. Ich lokalizacje to ul. Zbożowa, ulica Żeglarska oraz ul. Franciszka „Lalka”.

Każdy taki węzeł jest pętlą autobusową (tzw. przystanek nawrotny). Tam znajdują się miejsca postojowe dla autobusów oczekujących na odjazd oraz punkty socjalne dla kierowców. W sąsiedztwie takich pętli autobusowych znajdują się także parkingi, na których korzystający z transportu indywidualnego kierowcy mogą pozostawić swoje samochody i przesiąść się na komunikację zbiorową. Takie parkingi nazywane są „Park&Ride”.

Obecnie korzystanie z tych parkingów jest darmowe, a korzystać może z nich każdy kierowca. Wkrótce ma się to jednak zmienić.

Decyzja może zapaść w czwartek

W czwartek, 9 września 2021 roku, lubelscy radni miejscy będą rozmawiać na temat propozycji nowego regulaminu. Przygotował go Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie, a istotną zmianą ma być wprowadzenie przymusu posiadania biletu na autobus lub trolejbus w celu pozostawienia samochodu na „Park&Ride-ach”. Z takiego obowiązku będą wyłączone osoby, które zostały zwolnione z konieczności posiadania biletu w komunikacji miejskiej – to m.in. seniorzy, czy uczniowie.

Brak takiego biletu miałby się wiązać z wystawieniem mandatu o wysokości dwustu złotych.

Monika Fisz z ZTM Lublin w swojej wypowiedzi poinformowała zainteresowanych parkowaniem na tych miejscach kierowców, że są one przeznaczone wyłącznie dla osób przesiadających się z samochodu na komunikację miejską. To element całej strategii zrównoważonej mobilności opracowanej przez Urząd Miejski w Lublinie. Celem jest ograniczenie ruchu samochodowego, szczególnie w centrum miasta, a także zachęta do korzystania z usług transportu publicznego – autobusów oraz trolejbusów. Pani Monika Fisz dodaje, że uniknięcie mandatu będzie możliwe dzięki posiadaniu biletu uprawniającego do przejazdu pojazdami ZTM Lublin w ciągu danej doby.

Za brak biletu zapłacimy sporo

Za brak biletu parkingowego w strefach płatnego parkowania znajdujących się w Lublinie (głównie w centrum) może zostać nałożony mandat w wysokości 100 złotych. Niedozwolone parkowanie na jednym z węzłów przesiadkowych będzie więc wiązało się z dwa razy wyższą „opłatą dodatkową”. Ta może zostać nałożona przez kontrolera ZTM podczas wyrywkowych kontroli.

Ułatwienie dla posiadaczy biletów okresowych, np. miesięcznych

Wiele osób korzystających na co dzień z transportu publicznego posiada bilety okresowe. Dla nich przewidziane ma być uproszczenie procesu korzystania z parkingów „Park&Ride”. Podczas zakupu takiego biletu można będzie przypisać do niego numer rejestracyjny konkretnego pojazdu. W takim przypadku kontroler w prosty sposób sprawdzi, czy dane auto pozostawione zostało przez osobę posiadającą uprawnienia do korzystania z komunikacji miejskiej.

Darmowe parkingi, ale nie dla każdego

Zarząd ZTM w Lublinie proponuje, aby na parkingi nie mogły wjeżdżać między innymi ciężarówki, ciągniki, samochody z przyczepą, a także lawety wyposażone w ogromne banery reklamowe.

Jeżeli miejscy radni zaakceptują propozycję nowego regulaminu korzystania z parkingów przy węzłach przesiadkowych, może on wejść w życie już na początku października tego roku.

Nowe zasady będą obowiązywać więc na obecnych węzłach przesiadkowych: przy ul. Żeglarskiej, Choiny, Zbożowej i Franczaka Lalka.

W przyszłości planowane jest oddanie do użytku kierowców przesiadających się na transport publiczny także nowych węzłów – te będą znajdować się przy ulicach Osmolickiej, Grenadierów , Granitowej, a także przy alei Kraśnickiej.