wodorowy autobus w Lublinie w 2023 roku

ZTM Lublin chce kupić autobus napędzany… wodorem!

Komunikacja miejska napędzana wodorem to jeden z najbardziej ekologicznych sposobów transportu. W Lublinie wkrótce może pojawić się taki autobus miejski. Stolica województwa lubelskiego stałaby się pierwszym operatorem takich nowoczesnych pojazdów w Polsce.

Ekologiczne podejście ZTM Lublin do transportu publicznego

Nie od dziś wiadomo, że w Lublinie duży nacisk jest kładziony właśnie na ochronę środowiska. Kolejne działania Zarządu Transportu Miejskiego (operatora transportu w Lublinie) pokazują, że przy odpowiednim podejściu można iść w stronę ekologii. W mieście od dawna z powodzeniem funkcjonuje sieć trolejbusów, czyli połączenia autobusu z tramwajem.

Ostatnio w mieście pojawiło się także sporo autobusów z napędem hybrydowym, a także elektrycznych. Mają zasięg od 70 do stu kilkudziesięciu kilometrów. Ładowarki dla autobusów elektrycznych są montowane na krańcowych przystankach niektórych linii. Dzięki temu taki autobus może w kilkanaście minut napełnić baterie i dalej wozić pasażerów.

Kiedy pierwszy autobus na wodór w Polsce?

Zapadła decyzja o kupnie pierwszego autobusu zasilanego wodorem. To bardzo czysta forma energii – efektem spalania wodoru nie są spaliny (jak w przypadku zwykłych paliw), a… para wodna. Niektórzy producenci pojazdów zasilanych wodorem na prezentacjach pili nawet wodę wylatującą z wydechu pojazdu – nie jest to niebezpieczne dla zdrowia!

ZTM Lublin chce rozpisać przetarg na kupno nowego autobusu wodorowego jeszcze w tym roku. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowy pojazd pojawi się na ulicach w 2023 roku.

Dotychczas trwał dialog techniczny, w którym uczestniczyło siedem firm. Przetarg dotyczy krótkiego, 12-metrowego autobusu z pełnym wyposażeniem. Oznacza to autobus niskopodłogowy z kamerami, biletomatem i klimatyzacją dla kierowcy oraz pasażerów.

Wysoki koszt tego ekologicznego rozwiązania

Zakup nowego autobusu zasilanego wodorem szacowany jest na około 3,5 miliona złotych. Podobnej klasy autobusy elektryczne są o 20% tańsze.

Ekologia stała się dla wielu instytucji oraz miast szczególnie istotna w czasach pandemii.