W lubelskiej dzielnicy Za Cukrownią, prace nad konstrukcją brakującego segmentu ul. Lubelskiego Lipca ’80 trwają już od trzech miesięcy. W tym czasie udało się zdemontować około 150 różnego rodzaju obiektów, które blokowały planowaną trasę.
Nowy odcinek tej ulicy ma na celu poprawę funkcjonowania komunikacji miejskiej, tworząc jednocześnie połączenie z działającym Dworcem PKP i planowanym Dworcem Lublin. Jak podkreśla prezydent miasta, Krzysztof Żuk, konstrukcja ta znacznie ułatwi również dojazd do takich miejsc jak Arena Lublin czy Park Ludowy.
Do tej pory wykonawca projektu, firma Strabag, skupiała się na uporządkowaniu terenu po rozbiórkach i wyburzeniach. Zniszczone zostały budynki mieszkalne, gospodarcze oraz garaże, a także fundamenty – łącznie blisko 150 obiektów kolidujących z planowaną drogą.
Następnie przystąpiono do prac przy platformie pod pale, co jest jednym z elementów przygotowawczych do wzmocnienia gruntu pod nową drogę. W międzyczasie powstaje też wykop pod zbiornik retencyjny nieopodal ulicy Ciepłej, a nieczynny wodociąg jest demontowany.
Justyna Góźdź z biura prasowego lubelskiego ratusza zapowiada, że „w najbliższym czasie kontynuowane będzie usuwanie kolizji sanitarnych oraz elektrycznych. Ponadto planowane jest rozpoczęcie wykonywania pali”.
Planowane przedłużenie ulicy Lubelskiego Lipca ’80 obejmować będzie odcinek od skrzyżowania z ulicami Diamentową i Krochmalną do ul. Cukrowniczej. Droga będzie dwujezdniowa, z trzema pasami ruchu oraz buspasami. Wykonawca zbuduje dodatkowo dwie sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach z ulicami Włościańską i Cukrowniczą.
Koszt całego przedsięwzięcia to 96 mln złotych. Z tej sumy 65 mln zł pochodzi z Rządowego Funduszu Polski Ład. Cała inwestycja ma być ukończona w lutym 2025 roku.