FSC Żuk

FSC Żuk – historia popularnych polskich samochodów dostawczych

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów produkowanych w Polsce to Żuk. Pochodzący z lubelskiej fabryki „dostawczak” do dziś jest kultowym pojazdem używanym przez handlarzy i rolników.

Początki Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie

Po zakończeniu II Wojny Światowej w Polsce pojawiła się potrzeba wyprodukowania lekkiego samochodu ciężarowego. Władze zdecydowały o postawieniu fabryki w Lublinie, gdzie już przed wojną produkowano samochody. Fabryka Samochodów Ciężarowych początkowo montowała pojazdy na licencji radzieckiego GAZ-a.

W 1956 miała miejsce premiera pierwszej generacji Żuka. Był lekkim pojazdem dostawczym, który miał służyć w handlu, rolnictwie, a także jako pojazd dla służb – pogotowia, straży pożarnej i Milicji. Żuk wykorzystywał większość podzespołów z osobowej Warszawy – silnik, zawieszenie, skrzynię biegów, itp. Podyktowane to było warunkami panującymi w tamtych czasach w Polsce.

Problemy Żuka

Żuk, podobnie jak wszystkie inne pojazdy produkowane w PRL-u, miał swoje wady. Przede wszystkim klienci narzekali na bardzo niską jakość materiałów wykorzystanych do produkcji auta, a także na słaby montaż. Przez to Żuk często się psuł i wymagał wielu zabiegów eksploatacyjnych. Wykorzystanie podzespołów samochodu osobowego sprawiało także pewne kłopoty w dużo cięższym pojeździe dostawczym. Moc silnika nie byłą wystarczająca, a zużycie paliwa znacznie przekraczało standardy ustanowione przez zachodnie konstrukcje.

Budowa Żuka niestety nie pozwalała także na podniesienie jego ładowności, co było sporym ograniczeniem opcji rozwoju samochodu. W tamtym czasie nie było jednak zbyt wielu alternatyw, dlatego Żuk na wiele dekad zagościł na polskich drogach.

Nowy Żuk był prawdziwą rewolucją

Chwile sukcesu przyszły wraz z prezentacją nowego modelu Żuka. W 1972 roku w Lublinie zaprezentowano bowiem Żuka, który nie odbiegał od zachodniej konkurencji. Polscy konstruktorzy wyeliminowali większość problemów, a konstrukcja przetrwałą aż do 1998 roku.

Następcą Żuka był samochód dostawczy Lublin, który w momencie swojej premiery był bardzo nowoczesnym pojazdem. To bardzo wytrzymały samochód dostawczy, który do dziś jest często spotykany na polskich drogach.